روانشناسی رنگ : گرم و سر حال مثل نارنجی…

فهرست مطالب

آیا می خواهید فضایی را طراحی کنید که در آن دور هم جمع شوید و در حال و هوایی خوب، گفت و گو نمایید؟ در اینصورت استفاده از رنگ نارنجی را در دکوراسیون خود بررسی کنید.

در این فرصت میخواهیم مفهوم رنگها را در طیف وسیعی از ابعاد مورد بررسی قرار می دهیم: طرح، روانشناسی، فلسفه و طبیعت. این بار می خواهیم یک رنگ سرخِ فام را مورد بررسی قرار دهیم: نارنجی. از آنجاییکه شوق استفاده از این رنگ در ما وجود دارد ، اجازه دهید کمی بیشتر آن را بشناسیم.

 

رنگ نارنجی و خلق و خو

نارنجی رنگ شادی، خوش بینی و ارتباطات اجتماعی می باشد. یک نارنجی زعفرانی احساسی گرم و خارق العاده به انسان می دهد در حالیکه یک نارنجی روشن و تازه، سر حال کننده و جالب است.

 

 

رنگ نارنجی در فنگ شویی

در فنگ شویی،  نارنجی نیز همانند قرمز، به عنوان یک رنگ آتشین شناخته می شود که برای فضاهای اجتماعی نظیر نشیمن انتخاب خوبی است. در هر کجا که می خواهید گرمای آن را بالا برید تا افراد جمع شوند و به گفت و گو بپردازند استفاده از این رنگ را از دست ندهید.

 

 

نارنجی رنگ طبیعت است.

از تغییر رنگ برگ درختان تا کدوهای رسیده در مزارع، نارنجی، بیش از هر رنگ دیگری تغییر فصل ، از تابستان به پاییز را نوید می دهد. نارنجی گرم ، نشانی از گذار و همچنین وفور نعمتِ زمانِ درو است، رنگی غنی که ذهن انسان را به سوی نورانیّت پاییز طلایی و باغهای آرام درختان افرا می خواند.

 

 

نارنجی و چاکراها

چاکراها در تفکر هندوها به عوان مراکز انرژی بدن شناخته می شوند که از پایین ستون فقرات آغاز و تا فرق سر ادامه پیدا می کنند. چاکراهای پایینی بیشتر به بخشهای فیزیکی بدن ما مربوط بوده در حالیکه چاکراهای فوقانی بیشتر با روح و روان ما در ارتباط است.

چاکرای sacral ، که به رنگ نارنجی وابسته است، در قسمت تحتانی شکم، حدود 5 سانتی متر زیر ناف قرار گرفته است. این چاکرا ، خلاقیت و جنسیت را ارایه می دهد. تناسب و همراهی این چاکرا با یک چاکرای دیگر می تواند حس حال خوب داشتن  و وفور نعمت را با خود بیاورد.

 

 

نارنجی در طراحی

نه به تندی رنگ قرمز آتشین، همچنان رنگی کاملا آشکار، نارنجی می تواند به عنوان رنگی که تاکید بر تندی دارد، یا اگر نارنجی ملایمی باشد، می تواند به عنوان رنگ دیواری گرم و خوشایند استفاده گردد. نارنجی های روشن تر و تازه تر، مدرن تر و جوان پسند تر می باشند، در حالیکه نارنجی های سیر تر با تن تند تر ، گرمایی پیچیده و خالی از ظرافتی را از خود نشان می دهند.

 

 

بکاربردن نارنجی در منزل

یک نارنجی گرم و تند زمینه ای زیبا به قفسه کتاب یا دیوار هنری داخل سالن ارایه می دهد. سایه های غنی نارنجی می تواند یک طرح تمام خنثی را گرم کند یک کشمیر نارنجی سوخته لوکس را روی یک مبل چرمی امتحان کنید، یا برای یک به روز رسانی سریعِ پاییزی، ردیفی از گلدانهای نارنجی براق را سر بخاری بچینید.

 

 

رنگ نارنجی و شما

وقتش که فرا رسد، رنگ به یک مسأله شخصی تبدیل می شود. بناربراین قبل از استفاده از یک رنگ در منزلتان، به اینکه آن رنگ چه احساسی در شما به وجود می آورد، توجه کنید. آیا شما دلتان برای انرژی نارنجی روشن لک زده یا یک رنگ آرامش بخش تر و خاکی تر را ترجیح می دهید؟ در واقع مکان درست یا غلطی برای استفاده از رنگ وجود ندارد البته اگر قلب شما آن را بخواند.

 

بررسی بیشتر

برای افزایش اطلاعاتتان در خصوص رنگها، یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • سری به یک فروشگاه یا مزرعه گل بزنید و یک بغل گل نارنجی بردارید تا منزلتان را روشن تر نمایید.
  • از تمام آیتم های نارنجی اطرافتان در طول هفته عکسبرداری کرده و پایان هفته عکسها را به صورت اسلاید شو یا کُلاژ تنظیم کنید.
  • به یک فروشگاه پارچه یا مرکز طراحی(مکانی که پارچه ها را رنگ می کنند) سر زده و به بخش رنگ نارنجی بروید. توجه کنید که کدامیک بیشتر توجه تان را جلب می کند.
  • از یک فروشگاه رنگ بازدید کنید و تعدادی نمونه از رنگ های نارنجی با خود به خانه بیاورید.
  • تکه ای از مبلمان داخل حیاط را با دو نوع پوشش نارنجی برّاق بپوشانید.

 

 

ترجمه شده توسط شرکت سمیر از سایت مجله HOUZZ

 

کپی با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button