این روزها مالکین ساختمان ها و ویلا ها تنوع زیادی در خصوص نماهای مختلف ساختمانی را برای انتخاب در دسترس دارند. در حال حاضر انواع نماها در حال کسب محبوبیت هستند در این نوشتار به تفاوت های نماهای چوب طبیعی ، کامپوزیت و فایبر سمنت (سمنت برد) می پردازیم.


اگرچه فروشندگان هر کدام از این محصولات می توانند در مورد نکات مثبت و منفی انها توضیحات مربوطه را ارائه دهند، اما کمی تحقیق و مطالعه در این خصوص میتواند برای مالکان مفید باشد. چوب طبیعی به منزل شما یک نمای کلاسیک می دهد. این نوع نما علاوه بر زیبایی، کیفیت خوبی نیز دارد که این موضوع اجازه می دهد به راحتی با منازل مجاور هماهنگ و به زیبایی با محیط اطراف هماهنگ می شود. در حال حاضر محصولات چوب طبیعی که از کشورهای اروپایی وارد میشوند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در تمام شرایط اقلیمی کاملا مستحکم هستند که البته برای تهیه نوع مرغوب آن باید هزینه بالایی پرداخت. نقطه ضعف دیگر این محصول، همانگونه که فروشندگان آن به شما خواهند گفت، این است که بیش از انواع دیگر نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند خصوصا در مناطقی که هوا از رطوبت کمی برخوردار است.

 نمای کامپوزیت بسیار با دوام است البته برای تهیه نوع ضد آتش آن باید هزینه بالایی صرف نمود این نوع نما دوستدار انرژی است زیرا به دلیل فلز بودن گرما را انعکاس می دهد. اگر به دنبال گزینه ای هستید که علاوه بر نیاز کم به تعمیر و نگهداری، میزان قبض گاز یا برق مصرفی شما را نیز پایین نگاه دارد، نمای کامپوزیت آلومینیوم و البته از نوع ضد آتش آن گزینه مناسبی است. اگرچه از نظر زیبایی نمی توان آن را در رده بالایی قرار داد. نمای کامپوزیت که از نوع ضد آتش نباشند به هیچ وجه توصیه نمیگردد. پروژه های مختلفی در ایران آتش گرفتن سریع نمای کمپوزیت را تجربه کرده اند. نمای کامپوزیت بیشتر مناسب ساختمان های اداری و تجاری است و حس صنعتی بودن این محصول باعث شده کمتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین استفاده از این محصول در نزدیکی دریا به دلیل تغییراتی که بر روی رنگ بوجود می آید توصیه نمی گردد.


 نمای سایدینگ یو پی ی سی اگر از نوع مرغوب آن استفاده شود امتیاز بالایی در دوام خواهد داشت و قادر است نمایی مدرن را نمایان سازد، نوع سایدینگ این نما می تواند به نحوی نصب گردد که نمایی شبیه چوب به شما بدهد اگر چه وقتی این نما از نزدیک لمس گردد به جهت طبیعت پلاستیکی آن ممکن است حس خوبی را منتقل نسازد. این نوع نما در مواجهه با آتش امتیاز خوبی را کسب نخواهد کرد. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که نمای یو پی وی سی که از مواد مرغوب و درجه یک استفاده نشود استعداد بالایی در تغییر رنگ و یا حتی تغییر شکل در مناطق گرم و آفتابی خواهد داشت.


نمای فایبرسمنت یا سمنت برد در کشور ما یک تازه وارد محسوب می شود. نوع طرح چوب این محصول از نظر ظاهری بسیار به چوب شباهت دارد اما از چوب طبیعی ارزانتر بوده و به حداقل تعمیر و نگهداری نیازمند است. نمای سمنت برد در مقایسه با سایرین بهترین نمره را در مقاومت در برابر آتش خواهد گرفت همچنین از لحاظ انعطاف پذیری در طرح های معماری ، می تواند طرح های بلند پروازانه مشاوران معماری را در سطوح قوس دار محقق سازد. فایبر سمنت نوع ساده آن میتواند طرح های مدرن شبیه به کامپوزیت و سرامیک را ارائه دهد با این تفاوت که در قیاس با کامپوزیت حس صنعتی بودن متریال نما منتقل نمی شود و در ساختمان های مسکونی به خوبی پذیرفته میشود. از مزایای این محصول در مقایسه با سرامیک میتوان به وزن سبک تر ، و اتصال کامل به زیر سازی توسط پیچ اشاره نمود که موجب عملکرد ایدآل این نما در هنگام وقوع زلزله خواهد شد. در حالیکه چنگک های اتصال سرامیک به زیر سازی در هنگام وقوع زلزله مقاومت چندانی از خود نشان نخواهند دارد و ریزش این محصول با وزن سنگین ممکن است باعث تلفات جانی گردد.

از دیگر مزایای نمای فایبر سمنت (سمنت برد) میتوان به رنگ پذیری این محصول اشاره نمود که امکان ایجاد تنوع در نما بعد از چندین سال را فراهم خواهد آورد.

در پایان میتوان به ایجاد انواع طرح ها و گره ها توسط سی ان سی روی ورق های فایبر سمنت اشاره نمود که میتواند نمائی لوکس و منحصر به فرد به ساختمان شما ببخشد برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله ای با عنوان فایبر سمنت محصولی از سیمان و به ظرافت ذهن خلاق شما مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Call Now Button