شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که به منزل جدیدتان یا به اتاقهایی که اخیرا بازسازی نموده اید، نقل مکان کرده اید. درای وال جدید تا 6 ماه اول زیبا به نظر می آید اما پس از گذشتن یک فصل زمستان ، ترکها یا فرورفتگیهای کم عمق پیچی شکلی در محل درزها ظاهر می شود. در این موقعیت اولین خواسته ما این است که پیمانکار داری وال را به خاطر کار اشتباه و بی کیفیت سرزنش کنیم. در این گونه موارد ما نباید خیلی شتابزده در مورد شدت و نوع جریمه فروشنده و نصاب به خاطر این گرفتاری تصمیم گیری نماییم و بهتر است پیش از سرزنش نصاب برای این مسئله برخی از علل به وجود آمدن ترک درزها یا پدیدار شدن فرورفتگیها را بدانیم.


نوار مش مورد استفاده در درزهای دیوار فایبرسمنت چه در خصوص ورق های گچ برگ و چه در خصوص ورق های سمنت برد یا فایبرسمنت به عنوان یک چسب زخم برای درزها عمل می کند. محلی که دو ورق به هم برخورد می کنند، درز موجود میان آنها ضعیف ترین نقطه دیوار محسوب خواهد شد. نصاب های درای وال برای دادن استحکام به محل مورد نظر، نوار را به همراه بتونه مخصوص در محل برخورد دو ورق پخش می کنند و سپس لایه های بعدی بتونه را برای هموارکردن درزها به باقی مانده دیوار اضافه می کنند. هنگام نشت خانه یا جابجایی دیوارها، اگر یک اتصال ضعیف وجود داشته باشد ترک ظاهر خواهد شد.

یک علت ترک در درز این است که نوع نامناسبی از بتونه درای وال روی ورق فایبر سمنت استفاده شده است. برخی از بتونه های درای وال قابلیت چسبندگی بالاتری دارند و برای استفاده در مرحله چسبانده شدن نوار به ورق مطلوب هستند. سایر بتونه های درای وال فقط برای پوششهای دوم و سوم مناسب می باشند. برخی از پیمانکاران نصب اعتقاد دارند که نوار توری استحکام نوار کاغذی را ندارد و نباید در درای وال استفاده گردد در حالیکه نوار توری مادامی که با بتونه مناسب استفاده شوند، مناسب خواهند بود.


محل زوار نبشی درای وال نیز گاهی اوقات ترک می خورد یک علت این موضوع این است که ممکن است زوار نبشی به خوبی به سمنت برد متصل نشده باشند. انواع متفاوتی از زارهای نبش و مدلهای متنوعی برای نصب آنها وجود دارند. اتصال پیچ یا میخ اتصال محکم تری خواهد بود همچنین در صورت استفاده از چسب ، مطمئن شوید چسب از اتصال مناسب با فایبر سمنت برخوردار باشد و قبل از چسب کاری سطح فایبر سمنت به خوبی تمیز شده باشد .


مشکل متداول دیگری که در مورد درای وال اتفاق می افتد، فرورفتگیهای میخی شکل است. جایی که شما می توانید اشکال شبیه به سر میخ را در دیوار رنگ شده ببینید این اتفاق ممکن است در تمامی دیوار های درای وال چه گچ برگ و چه سمنت برد اتفاق بیفتد. پیچ و میخهای درای وال برای اتصال صفحات فایبر سمنت یا گچ برگ روی زیر سازی استفاده می شوند. اگر این اتصالات به اندازه کافی در ورق فرو نرفته باشند سر پیچ یا میخ بر ورق روی سطح ورق گچ برگ یا فایبر سمنت فشار وارد می کند از طرف دیگر اگر سر پیچ خیلی عمیق در ورق فرورفته و درآن شکستگی ایجاد کند، قدرت اتصال خود را ازدست خواهد داد. در هنگام نصب درای وال، پیمانکاران نصب گاهی روی زیر سازی از چسب ساختمانی استفاده می کنند و سپس از میخ یا پیچ برای نگه داشتن ورق تا زمانی که چسب خشک شود استفاده می نمایند. زمانی که این کار انجام شود تعداد فرورفتگیهای میخی شکل کاهش می یابد.


به یاد داشته باشید که استحکام نوار های درزگیر و بتونه های مخصوص سمنت برد محدود است. همچنین چسب های ساختمانی که برای نگهداری زوار های نبشی و یا ورق ها استفاده میشود نیز همین وضعیت را دارند و در صورتی که یک خانه نشت کرده و دیوارها با درجه بالایی در اثر نشست جابجا شوند، هیچ نوار یا چسبی آن را در برابر ترک محافظت نخواهد کرد. زمانی که ترک ها در منزلی نمایان می شوند، معمولا در فضاهای پر استرس پدیدار می گردند. فضاهای پر استرس می توانند بالای آستانه در و پنجره ها و بالای تیرهای سقف با درزها باشند. اگر هر بخشی از منزل روی بستری از خاکهای گیاهی ساخته شده باشد، احتمال بیشتری برای نشت خواهد بود.


به طور خلاصه می توان گفت ترکهای عمیق خصوصا در فضاهایی که در نقاط پراسترس نیستند، ممکن است نشان دهد که سهل انگاری از جانب پیمانکار درای وال بوده است. ترک ها همچنین ممکن است در اثر جریان نشت ساختمان باشد که این امر از کنترل نصاب خارج میباشد. بیشتر خانه های نوساز در همان سال اول نشت می کنند و شرکت های معتبر درای وال علاقه مند هستند که ترکهای کوچک یا فرورفتگیهای میخی شکل را در همان سال اول اتمام پروژه ترمیم نمایند. بنابراین هنگام مراجعه نصاب برای رفع نواقص در سرزنش وی شتاب نکنید. شاید خطا از جانب وی نبوده است!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Call Now Button